Хто і як контролює багатомільярдний тіньовий ринок деревини в Україні та чому система опирається реформі? – підприємець у сфері лісопереробки Олександр Місюра
  • /
Прогалини в законодавстві України, яке регулює порядок і форми використання лісів, відсутність належного громадського та відомчого державного контролю – зумовило формування прошарку лісівників-чиновників, які в "ручному" режимі контролюють багатомільярдну систему тіньового обігу лісоматеріалів для досягнення власних приватних інтересі, – ідеться у колонці Олександра Місюра у інтернет-виданні Економічна правда.

Жонглювання в політико-правових нестабільних умовах України дозволяє окремим спритним і винахідливим чиновникам багато років поспіль вибудовувати системні "схеми" та "вручну" розподіляти лісові ресурси.

Завдяки цьому великі готівкові кошти надходять до корумпованого прошарку лісівників, також багатомільйонний кеш регулярно доставляється вищестоящому начальству різного штибу.

Цивілізований ринок лісоматеріалів, як такий, взагалі відсутній в Україні. Будь-яка заготовлена в лісі деревина фактично продається в "ручному" режимі тим чи іншим "потрібним" покупцям.

За формою – це намагаються назвати аукціонами аба редукціони, а по суті – чергові "схеми", які приносить комусь багатомільярдні дивіденди, але тільки не державі, не суспільству і не територіальним громадам. В свою чергу державну переробку кругляку лісгоспами можна сміливо пропонувати, як окрему тему до навчальних посібників для правоохоронних органів.



Чому назріла реформи лісової галузі?

Офіційні показники Державного агентства лісових ресурсів значно відрізняються від фактичних даних щодо використання лісових ресурсів, масштабів їх заготівлі, зберігання, надлишку, продажів, переробки тощо.

Розбіжності зумовлені існуванням тіньового ринку деревини, незаконним, поза будь-яким контролем, обігом лісоматеріалів та недосконалістю організаційно-правової та технічної форми державного управління лісами, його морально застарілими методами та підходами!

Команда Міндовкілля запропонувала можливий варіант вирішення цієї корупціоногенної проблеми шляхом внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України №1178.

В рамках експерименту заплановано зобов'язати всі державні лісові господарства продавати 100% заготовленої деревини виключно через єдиний і доступний для всіх учасників електронний майданчик (до прикладу, ProZorro.Продажі). Використання єдиної платформи дає нагоду зібрати і опрацювати вичерпні аналітичні дані щодо обороту і обігу деревини в масштабах України.

Автор вважає, що це хороша спроба і реальна можливість детінізувати ринок лісоматеріалів. Більше того, на основі зібраних аналітичних даних такого експерименту можна розробити і прийняти досконалий Закон "Про ринок деревини".



Гібридна війна проти реформи

Будь-які ініціативи змінити status quo існуючих правил заготівлі і продажу лісу в Україні – це пряма загроза втратити багатомільярдні тіньові потоки кешу та "ручний" контроль над лісовими ресурсами для теперішніх "володарів" лісу.

На жаль, когорта чиновників-корупціонерів з метою – зберегти корупційну складову лісового господарства та джерела власного збагачення, –вдалася до розв'язання справжньої гібридної війни всередині України проти реформ лісової сфери та всіх, хто до них причетний.



Більш детально за посиланням -
https://www.epravda.com.ua/columns/2021/02/10/670901/