До розширення фіскалізації потрібен ризикорієнтований підхід

  • /
Сьогодні постала нагальна потреба фіскалізації сфери автокомпонентів. Цього вимагає як легальний бізнес, який потерпає від "товарної контрабанди", так і споживачі, права та безпека яких під загрозою

Автомобіль – це не лише засіб комфорту, це насамперед джерело підвищеної небезпеки. І питання якості товару у сфері автокомпонентів є першочерговим. Адже від встановлення оригінальних автозапчастин залежить безпека водія, осіб, яких він перевозить у своєму авто, а також інших учасників дорожнього руху. Відсутність обов'язкового техогляду разом із присутністю на ринку великої кількості контрабандних та контрафактних запчастин, може призводити навіть до фатальних наслідків.

За даними Нацполіції, за 2019 рік трапилося 326 ДТП через технічну несправність транспортного засобу. Найнебезпечнішими несправностями, які частіше за все спричиняють ДТП, є несправності гальмівної системи (до 50%), рульового управління (14%), системи освітлення та сигналізації (16%). Тобто, майже кожен день трапляється ДТП через поломку авто. І це не дивно, адже ринок автозапчастин заполонила "товарна контрабанда" і контрафакт.

Проте останні півроку у Верховній Раді регулярно реєструються законопроєкти, які викликають серйозні занепокоєння у представників легального бізнесу, оскільки пропонують скасувати або ж відстрочити ще на рік (а, може, й довше) заходи, спрямовані на детінізацію економіки, і не пропонують жодних механізмів для контролю на заміну. Це залишає можливість створювати потужні схеми з мінімізації податків.

Звичайно, фіскалізація роздрібної торгівлі не є панацеєю від усіх бід і є лише одним, але дієвим, інструментом подолання проблеми нелегального імпорту. Адже очевидно, що при такий системі занижувати митну вартість при імпорті чи взагалі не здійснювати митне оформлення товарів стає значно менш вигідним, оскільки продати такі товари кінцевому споживачеві буде значно складніше. Відповідно, це суттєво знизить попит на "товарну контрабанду" та контрафакт.

Чому ж норми законів щодо детінізації економіки викликають побоювання добросовісних ФОПів? На мою думку, це пов'язано з тим, що держава не провела належну комунікаційну та роз'яснювальну кампанію і не продемонструвала наочно якісні переваги змін до законодавства. Це дозволяє псевдозахиникам малого бізнесу (а насправді представникам великого тіньового бізнесу, який використовує спрощену систему оподаткування для мінімізації податкових платежів та торгівлі «товарною контрабандою») маніпулювати інформацією та створювати міфи про знищення малого бізнесу.

Хочу зазначити, що зміни у законодавство, що набирають чинності з 1 січня 2021 року, не такі «страшні і катастрофічні» як їх часто подають особи, зацікавлені у продовженні існування тіньових схем. Звичайно, норми законодавства потребують деяких уточнень та коригувань, але не повного відкату назад до ситуації, яка в нас в Україні зараз.

На сьогодні важливо відкоригувати модель фіскалізації та запровадити ризикорієнтований підхід. Тобто, фіскалізувати потрібно лише ті сфери, які потерпають від засилля нелегально ввезених товарів, а тому становлять загрозу як з точки зору економічної безпеки держави, так і з точки зору безпеки для життя та здоров'я споживачів. Це, зокрема, ліки та медичні препарати, автозапчастини, побутова електроніка та ін.

Детальніше тут - https://blog.liga.net/user/vcherkach/article/38404