Важлива не точкова боротьба з наслідками, а системний підхід в боротьбі з економічними причинами, які лежать в основі контрабанди - можливість легалізувати контрабандний товар всередині країни», - Генеральний директор Асоціації "Українські імпортери побутової електроніки"

  • /
Коли не працюють виконавчі інститути влади, законодавча починає плодити нові і нові законодавчі акти, покликані «залатати прогалини» виконавців, а гарант Конституції змушений включати ручне управління. Саме так виглядають рішення РНБО відносно контрабандистів вважає Софія Арасланова.

Фірми та прізвища можуть змінюватися, а контрабандні схеми тим часом удосконалюються, тому важлива не точкова боротьба з наслідками, а системний підхід в боротьбі з економічними причинами, які лежать в основі контрабанди. В першу чергу, мова йде про існування можливості легалізувати контрабандний товар всередині країни. На жаль, внутрішній ринок України перетворився у безконтрольний прилавок, де можна продати все що завгодно, без перевірки на безпеку і без сплати податків.

І говорячи про криміналізацію товарної контрабанди, як вирішення проблеми, ми забуваємо, що це вже було. До 2012 за контрабанду була кримінальна відповідальність і з тих 300 справ, що потрапили в суд, реальні терміни отримали аж 3 людини. І щось підказує, що ці троє не одіозні організатори схем і нічого спільного не мають із списком топ-10 контрабандистів від РНБО.

У галузі торгівлі побутовою технікою та електронікою за різними оцінками експертів до 30% техніки потрапляє в країну нелегально за різними схемами. Ці 30% споживає внутрішній покупець, часто не отримуючи гарантійні зобов'язання і піддаючи ризику себе і своє майно. За даними ДСНС в 2019 році відбулося 8031 пожеж, причиною яких стали нелегальна і контрафактна техніка, найчастіше горіли телевізори, холодильники та електроплити.

Підприємці, що реалізують такий товар, додаткову маржинальність, яка формується за рахунок несплати податків до бюджету, кладуть собі в кишеню, маючи таким чином неврахований кеш, який дозволяє підтримувати корупційні відносини з контролюючими органами і забезпечувати схеми нелегального ввезення та реалізації товару.

На ринку існує аномальна особливість: при реалізації товару великі бренди працюють через суб'єктів підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування. Аналіз ТОП-20 учасників ринку 2020 року показує, що дозволений у 2020 році ліміт перебування на 2 групи ФОП вичерпується від 1 до 30 днів (з розрахунку підвищеного ліміту понад 5млн. грн в рік).

Наприклад, середній цінник на смартфон порядку 9000 грн, на 2 групи ФОП підприємець може продати 3 телефони в два дні, якщо ми беремо преміум бренд, наприклад Apple, то за рік продавець на 2 групи може продати всього 200 телефонів, 1 телефон раз в два дні (беремо середню вартість 25000грн за телефон). Зрозуміло, що такий обсяг продажів для брендових магазинів є нерентабельним. Тому обсяги продажів занижуються, товар продається без обов'язкового фіскального чека, а контроль виявлення таких фактів ускладнюється як низькою інституційної здатністю контролюючих органів, так і постійним введенням мораторіїв на перевірки.

Для того, щоб всі учасники ринку працювали в рівних умовах, щоб споживач не піддавався ризику при купівлі техніки і електроніки, а бюджет не втрачав до 7 млрд. грн в рік необхідно упорядкування всіх вжитих владою заходів у єдиний комплекс, де компетентні органи будуть системно вирішувати завдання «скорочення» контрабанди до «некритичних» масштабів, щоб вона перестала бути непереборним блоком на шляху розвитку нормального бізнесу і цивілізованої держави.

Повинна бути побудована система, заснована на інформаційно-аналітичному підході (виявлення ризикових суб'єктів і операцій, оперативне реагування на них з одночасним зниженням адміністративного навантаження на добропорядний бізнес), забезпечено виконання законодавства і державою, і бізнесом - єдині «правила гри» для всіх, забезпечено включення в контроль за продажем товару з фіскальним чеком самого мотивованого учасника ринку - покупця. І, нарешті, повинна бути створена система контролю ланцюга поставки товару від кордону до кінцевого споживача не на словах, а на практиці

Детальніше про те, що обов'язково повинен включати системний план читайте за посиланням: https://www.uipe.org.ua/news/item/507-yzbyratelnoe-pravo-na-rabotu-po-zakonu